1. února 2022 - 31. července 2024
Projekt „Step Up Face the Challenges“ je určen pro žáky pocházející z 5 evropských zemí ve věku 12 - 15 let. Začlenění zdravého životního stylu do vzdělávání je jedním z nejzajímavějších výzev pro současné školní vzdělávání. V celé Evropě také probíhá diskuse o způsobech, jak motivovat žáky a studenty. Téma zdravého životního stylu přímo vede ke změnám v životě i osobním růstu. Nejde jen o znalosti o tom, co je pro naše tělo prospěšné, ale také o schopnost přijímat výzvy, které povedou k úspěchu. Není možné čelit těmto výzvám bez silné motivace. Díky tomuto projektu, tato spolupráce zasahuje nejen do našich škol, ale i za naše hranice a vnese do tříd evropský rozměr.
Chceme, aby si studenti uvědomili význam „zdravého životního stylu“, jeho přínosů pro tělo i mysl v každodenním životě život. Dále bychom chtěli, aby si studenti uvědomili důsledky svých rozhodnutí (jako je zanedbávání těla). Dále chceme, aby studenti posílili svou vůli tím, že přijmou výzvu a poté ji po určitou dobu udrží času (dokud se nestane nezbytnou a automatickou součástí jejich života). Výzvy také povedou k odhalení jejich vlastních způsobů osobního růstu prostřednictvím technik sebehodnocení a základů sebekoučinku. Chceme propagovat a podporovat mezikulturní vazby mezi školami v Evropě, aby se naše děti staly tolerantními vůči kulturám a přesvědčením toho druhého.
Hlavní koncept našeho projektu je založen na teorii malých kroků. Předpokládá stanovení malých zdravotních cílů v každodenního života, sledování vlastního pokroku, budování povědomí vedoucího ke zdravému životnímu stylu. Během projektového setkání budou v mezinárodních týmech diskutovat o svých postoj ích ke zdravému životnímu stylu a výzvám a připraví materiály (plakáty, fotografie, videa, koláže) k motivaci. Studenti se také budou setkávat online, sdílet své zkušenosti s výzvami, které si vybrali. Budou také dělat online týmové výzvy. Ve školních podmínkách budou žáci pěstovat bylinky. Udělají to výzkum toho, jaké vitamíny a minerály obsahují, jak ovlivňují zdraví a prezentovat recepty, kde je lze použít.
Nakonec každá škola uspořádá sportovní akci pro místní komunitu, např. běh, chůze nebo a soutěž. Tímto způsobem se studenti naučí proces organizace akce.
Základní škola a Mateřská škola Klíč s.r.o., Česká Lípa
Instituto Comprensivo „Brigata Sassari“, Sassari, Sardinie, Italy
Cooperativa de enseñanza Narval, Cartagena, Spain
Collége F Mahé de Labourdonnais, Sainte-Clotilde, Réunion, France
OSG De Ring van Putten, Spijkenisse, Netherlands
Twinspace - https://school-education.ec.europa.eu/en/etwinning/projects/step-face-challenge-2/twinspace/pages
Webová stránka, kde naleznete všechny kroky v projektu včetně kompletních výstupů-
Google Disk
https://drive.google.com/drive/u/0/folders/1q-LylQ2vmE-dE3fCWIeKoeGAlFDgCdMr
Materiály k projektu ke stažení
Projektové setkání na Sardinii 9. - 13. května 2022
Projektové setkání v Holandsku 3. - 7. října 2022
Projektové setkání na Reunionu 17. - 21. dubna 2023
Projektové setkání v Česku 11. - 17. února 2024
Projektové setkání ve Španělsku 15. - 19. dubna 2024
Každý projekt již tradičně začíná hledáním vhodného loga. Sešlo se mnoho úžasných návrhů vytvořených jak digitálně, tak i kreslením. Po napínavém hlasování vítězné logo pochází ze španělské školy. Tak jen pár návrhů z naší školy.
Studenti budou řešit různé výzvy, aby změnili svůj životní styl. Každý si může vybrat výzvy, které jsou pro něj vhodné.
Studenti si vedou deník záznamů aktivity, a tak sledují svůj pokrok. Po dokončení každé výzvy získávají odznaky, které si navrhli. Po každé výzvě studenti vyplní sebehodnotící dotazník. Budou dva různé dotazníky podle jejich úspěchu. Když je student úspěšný, odpoví ma otázky shrnující jeho motivaci; co jim pomohlo úkol splnit. Když je žák neúspěšný, bude odpovídat na otázky analyzující jejich selhání; Jaké byly překážky? Kde udělali chyby? Co by mohlo pomoci jim uspět, pokud to zkusí znovu? Tyto druhy formativních hodnocení jim pomohou v jejich sebezdokonalování. Zkuste si výzvy s našimi žáky:
Ve druhé fázi už žáci sami zvolili, které výzvy chtějí plnit. Každá škola přišla se 3 úkoly, ke kterým vytvořila odznaky. Každý si mohl vybrat výzvy, které jsou pro něj vhodné. Žáci si vedli deník záznamů aktivity, aby mohli sledovat svůj pokrok. Po dokončení každé výzvy získali odznaky, které si navrhli. Po každé výzvě studenti vyplnili sebehodnotící dotazník. Žáci si vybrali následující výzvy:
Během školního roku každá škola uspořádá sportovní akci pro místní komunitu. Studenti se naučí proces organizace akce:
V sobotu 14. 10. 2023 byla uspořádaná akce Putování s Klíčem. Délka trasy: 5km a 10km. Akce byla určena pro všechny věkové skupiny, bylo možné jít pěšky, na kole, koloběžce, kolečkových bruslích i v kočárku. V průběhu putování se plnily úkoly - otázky, které se týkaly obsahu projektu (zaměřeno na zdravý životní styl). Za vyplnění otázek na všechny v cíli čekala odměna.
Putování s Klíčem - článek z akce
Erasmus Day - událost součástí oslav Erasmus Days, které zviditelňují projekty realizované v rámci programu Erasmus+ a informují o jejich přínosech.
V rámci projektu Erasmus+ „Step Up Face the Challenge“ jsme připravili akci zaměřenou na představení výsledků a aktivit projektu širokému publiku, které tvořili učitelé nejen z naší školy, ale také z okolních vzdělávacích institucí, žáci, rodiče i členové místní komunity. Na tomto setkání jsme podrobně představili hlavní cíle projektu, jeho zaměření na rozvoj zdravého životního stylu a osobního růstu, a účastníci měli příležitost nejen seznámit se s konkrétními výstupy projektu, ale i aktivně se zapojit do výzev, které jsou jeho nedílnou součástí.
Kromě hmatatelných výstupů projekt přinesl i nehmatatelné výsledky. Účastníci získali znalosti o zdravém životním stylu, obohatili metodiky sebehodnocení a objevili nové cesty osobního rozvoje. Projekt „Step Up Face the Challenge“ byl zamýšlen jako vzor inovativního a kreativního přístupu k výuce a rozvíjení zdravého životního stylu přímo v kurikulu, a to pomocí technik sebehodnocení.
Praktická část a diskuze
Na akci si účastníci mohli vybrat z několika výzev, které projekt nabízí, a následně je plnit. Každý účastník dostal hodnotící dotazník, který měl podpořit motivaci a usnadnit zpětnou vazbu. Dotazníky nejen pomohly zhodnotit projekt z pohledu samotných účastníků, ale také poskytly cenné informace pro další rozvoj metod motivace.
Jedním z hlavních témat diskuze byla motivační problematika současných dětí a potíže spojené se změnou stereotypů. Učitelé společně s rodiči rozebírali, jaké přístupy jsou efektivní při motivaci žáků k přijímání výzev, a poukazovali na důležitost podpory a spolupráce celé komunity. Projekt pomohl nastavit modelové situace, ve kterých si žáci mohli vyzkoušet sebehodnocení, což přispělo k jejich rozvoji a ke zlepšení vzájemné spolupráce.
Přínos pro učitele a jejich profesní rozvoj
Projekt „Step Up Face the Challenge“ se ukázal jako výjimečná příležitost i pro učitele, kteří se díky němu seznámili s novými metodami a přístupy ve výuce. Získané zkušenosti a inovativní postupy, včetně aplikace evropských standardů, byly inspirací pro další pedagogickou práci a umožnily učitelům dále rozvíjet své schopnosti, čímž projekt naplnil i jeden ze svých hlavních cílů - podpořit osobní a profesní růst zúčastněných pedagogů.
Projekt se tak stal vzorem pro inovativní přístupy ve vzdělávání a ukázal, jak lze zdravý životní styl i osobnostní rozvoj přirozeně integrovat do školního kurikula, což zanechalo pozitivní odezvu nejen u žáků, ale i u celé komunity.