Koučování u žáků a studentů se začíná vyskytovat stále častěji. Na první pohled je snadno použitelné a i efektivní. Pro práci s dětmi je však důležité, dívat se „hlouběji“ a dávat si pozor nejenom na odbornost v rámci využívaných metod koučování, ale i vhodnost využití jednotlivých nástrojů.
Jedním ze základních předpokladů efektivního koučování je předávání zodpovědnosti za výsledek žákovi, studentovi. Podstatou koučování je naučit ho aktivně přemýšlet. Proces, kdy vyžadujeme po žákovi, aby přemýšlel sám, je pro něj z počátku velmi náročný. Pokud se nám to ale podaří, aby se namáhal víc, urychlíme jeho růst a zrání.
Koučování se nezaměřuje na to, co žák udělal špatně, co se pokazilo a kde byla chyba. Zaměřuje se na budoucnost, ptáme se na to, jak má situace vypadat a hledáme cesty, jak toho dosáhnout.
Nabízíme 2 typy koučování:
1) Emoční koučování
Jak můžu pracovat se svým strachem?
Jak si můžu zvýšit sebevědomí a sebejistotu?
Jak můžu pracovat se svými negativními emocemi?
Jak se můžu naučit sebeovládat?
Jak si můžu zvýšit pocit klidu, uvolnění a sebepřijetí?
2) Koučování zaměřené na obtíže ve škole
Jak můžu zlepšit svůj výkon ve škole?
Jak můžu pracovat se stresem?
Jak se umět učit efektivně a podpořit svou motivaci?
Jak můžu posílit své silné stránky?
Co a proč chci a jak to mohu dokázat?
Jak poznám svůj talent a v čem jsem dobrý? Jak to můžu dál rozvíjet
Jak vzniká konflikt? Jak mu můžu předcházet? Jak mu čelit? Jak ho řešit?
Komunikace a spolupráce v týmu - jak dobře spolupracovat. Jak se dohodnout? Jak spolu lépe vycházet?
Jak a čím přispívám do kolektivu? Jak chci být a jak jsem vnímán?