Jak již název „Let’s take a CLIL L.E.A.P. – Limitless Employment Abroad Possibilities“ (v překladu: Pojďme podniknout velký skok s CLILem – Neomezené Možnosti Zaměstnání v Cizině) napovídá, tento mezinárodní projekt byl zaměřen na rozšíření obzorů a zkušeností využitelných do budoucna v rámci pátých až devátých tříd.
Na samotném projektu se podílely školy z České republiky, Maďarska, Španělska, Řecka a Potugalska. Všechny tyto instituce se liší velikostí i načerpanou zkušeností a taktéž disponují různorodým kulturním a etnickým zázemím. Díky tomu měli zúčastnění žáci možnost poznat odlišné vzdělávací systémy i celkový pohled na život v podání jiných národů. Projekt měl dva hlavní cíle, ze kterých si nejvíce odnesly i dvě cílové skupiny.
V první řadě studenti zjistili, jak stále lehčí a přísupnější se stává možnost studií i zaměstnání v zahraničí. Jednou z cest k dosažení je metoda CLIL, kterou školy v rámci projektu (ale doufejme i trvale) komponují do svých učebních osnov. Tato metoda prolíná angličtinu i do jiných školních předmětů a slouží jako nástroj pro komunikaci. Pointou zavedení metody je ukázat studentům, že ačkoliv si toho možná nejsou vědomi, mají už většinu jazykové výbavy, která je pro působení v zahraničí nutností. Navíc měli vybraní studenti jedinečnou možnost poznat a promluvit si s „obyčejným“ zahraničním občanem, jehož profese je úzce spojena s danou oblastní vzdělávání. Pro představu si promluvili se španělským lékárníkem či řeckým sportovcem a srovnali tak životní podmínky se svojí mateřskou zemí. Takto projekt studentům dokázal výhody spojené s metodou CLIL v autentických situacích, kdy je používána angličtina pro dosažení „nejazykového“ cíle, ať už je to běžná rozmluva či seberealizace v cizojazyčném prostředí. Následně byli studenti požádáni, aby tyto nabyté zkušenosti zformovali do ustáleného písemného projevu a sdíleli je se všemi členy, zapojenými do projektu. Tím se nám podařilo oslovit co nejširší veřejnost.
Druhým, neméně důležitým, cílem bylo seznámení (či prohloubení) dovedností v používání metody CLIL mezi partnerskými školami. V rámci projektu jsme s touto metodou pracovali a zejména pak sdíleli již nabyté zkušenosti. Tím školy, doposud neobeznámené se zmíněnou vyučovací metodou, dokázaly lépe a rychleji zavést tuto metodu do svých tříd.
My věříme, že studentům, kteří se na projektu aktivně podíleli, se dostalo mnoho cenných zážitků i znalostí, které jim dají možnost skutečně svobodné volby své kariérní dráhy.
Webové stránk projektu: clil-leap.weebly.com
Erasmus Club: Každý pátek sme se scházeli ve 14:00 na 2. stupni, kde jsme pracovali na projektu.
6.12.2016 Mezinárodní návštěva na ZŠ a MŠ Klíč v České Lípě
prosinec 2016 Městské noviny str. 18, Facebook města Česká Lípa
15.3.2017 ZŠ Klíč vyslala pedagogy na mezinárodní setkání do Portugalska
8.6.2017 Žáci ZŠ Klíč navštívili Rádio Bonton
15.6.2017 Žáci z České Lípy vyrazili do Španělska (Českolipský deník)
1.11.2017 Žáci ZŠ a MŠ Klíč si užili pobyt v Maďarsku
27.3.2018 Mezinárodní setkání na ZŠ Klíč
30.8.2018 Regionální Českolipský deník
Součástí tohoto projektu je i sdílení zkušeností a materiálů pedagogů všech zúčastněných škol. Díky naší spolupráci tak vzniká databáze materiálů, které lze využít na hodinách různých předmětů. Mnohé z těchto materiálů jsou již opatřeny komentáři, jak byly využity v jiných školách. Všechny materiály jsou volně ke stažení zde: Databáze CLIL materiálů. CD se všemi materiály bylo odesláno na školy v České Lípě. Pokud byste měli o CD zájem, prosím napište námna mail: plihalova.petra@skolaklic.cz, a my vám ho pošleme spolu s prezentacemi učitelů s typy na využití CLIL ve výuce.
Během projektu vzniklo 5 brožur, které vytvořili sami žáci. Dokument shrnuje setkání na partnerských školách z pohledu žáků a je výjimečným materiálem pro orientaci v zaměstnání v různých zemích. Žáci všech zúčastněných škol podnikaly průzkumy do různých zaměstnání, aby zjistili jaké jsou rozdíly v různých zemých. Vznikl tak dokument, který porovnává zaměstnání z pohledu náročnosti, ohodnocení, prestiže, ale i nároků na vzdělání.
Issue 1 - Číslo jedna. Vzniklo v Portugalsku a zaměřuje se na zaměstnání spojené se sportem a zdravým: trenéři, lékaři, terapeuté, profesionální sportovci.
Issue 2 - Číslo dva. Vzniklo ve Španělsku a zaměřuje se na zaměstnání spojené se sportem a zdravým: trenéři, lékaři, terapeuté, profesionální sportovci.
Issue 3 - Číslo tři. Vzniklo v Maďarsku a zaměřuje se na zaměstnání spojené se sportem a zdravým: trenéři, lékaři, terapeuté, profesionální sportovci.
Issue 4 - Číslo čtyři. Vzniklo v Česku a zaměřuje se na zaměstnání spojené s matematikou a fyzikou: učitelé daných předmětů, inženýři, technici, IT specialisté.
Issue 5 - Číslo pět. Vzniklo v Řecku a zaměřuje se na zaměstnání spojené s historií, zeměpisem a společenskými vědami: historikové, politici, geologové.
Článek Mgr. Z. Ledvinové: Project Meeting in Czechia
Studenti připravili pro naše hosty videoslovník, aby se v Česku neztratili.
Článek Ing. M. Kyselovské: Maďarsko - země známá i neznámá
Zážitky studentů: Sam a Anya, Štěpka, Matija a Nicol
Články našich studentů: Cartagenu jsme si oblíbili, Španělsko jsme si zamilovali
Článek Mgr. Z. Ledvinové a R. Mulára
Verka Zrzečka je maskot třídy paní učitelky Ajšmanové. Během dvou let Zrzečka navštívila všechny partnerské školy a s tamními žáky se účastnila výuky a zažívala různá dobrodružství, které ji psali do jejího deníku. Po dvou letech se vrátila domů a žáci si mohli prohlédnout místa a číst o jejích aktivitách.
Česko-maďarské setkání 4.4.2017
Česko-maďarské setkání 25.1.2017.
Ve dnech 21. - 23. listopadu 2016 proběhlo setkání koordinátorů a ředitelů ze všech partnerských škol na naší škole. Na programu bylo představení projektu a jeho další plánování. Naši hosté nám představili jejich regiony, města a školy. Zúčastnili se naší výuky a seznámili se s naší kultúrou.
Veškeré informace a poznatky z tohoto setkání naleznete ZDE.
21.10. jsme se sešly všechny školy, abychom vybraly logo projektu. Každá škola vybrala 2 nejlepší návrhy, které byly zařazeny do finálního hlasování. Potom 15 dětí z každě školy hlasovalo pro dvě loga, která se jim líbí nejvíce. Nakonec zvítězilo logo z Maďarska (viz. na začátku této stránky). Nás reprezentovaly návrhy od Elišky Krčálové a Adama Sameše (jehož návrh esteticky vylepšila p. uč. Ledvinová). Nevedli si špatně, bohužel skončili až na 2. a 4. místě. Jejich návrhy:
Financováno z programu Evropské unie Erasmus+.