Již několik let vyrážím každé prázdniny za vzděláváním na zahraniční kurzy v rámci programu Erasmus+. Jsou velkým přínosem pro moji pedagogickou odbornost, naváži nové kontakty a někdy i přátelství, poznám novou kulturu a vždy si přinesu zajímavé aktivity a přístupy ke vzdělávání. Letos jsem si vybrala kurz na Azorských ostrovech, který byl zaměřen na využití fotografií ve vzdělávání (Photography in Education) a digitální vyprávění (Digital Storytelling).
Na kurzu nejvíce oceňuji, že jsme si vše mohli prakticky vyzkoušet.
Proč je důležité začlenit fotografii do vzdělávání?
1. Poutavé a vzrušující učení. Použití obrázků a vizuálního obsahu upoutá pozornost studentů a udrží je v zapojení do vzdělávacího procesu.
2. Podpora kreativity a pozorování. Studenti si rozvíjejí lepší pozorovací schopnosti, když hledají zajímavá témata a detaily k fotografování.
3. Vyjadřování myšlenek a emocí. Prostřednictvím fotografie mohou studenti vizuálně vyjádřit své myšlenky, pocity a nápady, aniž by se spoléhali pouze na slova.
4. Dokumentování vzdělávacích zkušeností. Fotografie umožňuje studentům dokumentovat své studijní zkušenosti, projekty a pokroky.
5. Posílení kritického myšlení. Studenti se naučí uvažovat o úhlech, osvětlení a kompozici, čímž si rozšíří své schopnosti řešit problémy.
6. Podpora vizuální gramotnosti. Expozice fotografií zvyšuje vizuální gramotnost studentů a pomáhá jim lépe interpretovat a porozumět vizuálním informacím.
7. Budování důvěry a sebevyjádření. Vizuální vyjadřování podporuje sebeuvědomění a pocit úspěchu.
8. Integrace s různými předměty. Fotografii lze integrovat do různých předmětů. Doplňuje předměty, jako je věda, historie, literatura a umění, a obohacuje tak výuku.
9. Příprava na dovednosti v reálném světě. Výuka fotografie připravuje studenty na dovednosti v reálném světě, jako je vizuální komunikace, vyprávění příběhů a digitální gramotnost.
10. Podpora empatie a kulturního porozumění. Fotografie může zachytit různé kultury a perspektivy, podporovat empatii a porozumění mezi studenty.
11. Osobní spojení a angažovanost. Studenti se často emocionálně spojují s fotografiemi, díky čemuž je učení osobnější a smysluplnější.
12. Podněcování zvědavosti a otázek. Fotografie může podnítit zvědavost a bádání a povzbudit studenty, aby zkoumali a ptali se na svět kolem sebe.
13. Podpora spolupráce a týmové práce. Studenti se učí sdílet nápady, poskytovat a přijímat zpětnou vazbu a spolupracovat na dosažení společného cíle.
Proč je důležité mluvit o digitálním vyprávění?
Vyprávění příběhů popisuje sociální aktivitu sdílení příběhů. Rozhodujícími prvky příběhu jsou zápletka, postavy a překvapivé úhly pohledu. Vyprávění příběhů může být chápánu i v širším smyslu na techniky používané v médiích k vyprávění příběhu o firmě nebo produktu. Vyprávění příběhů nám dává obraz kultury, historie a osobní identity. Digitální vyprávění v nejzákladnějším jádru je praxe používání počítačových nástrojů k vyprávění příběhů.
Dnešní studenti vyrůstají v technocentrickém světě, generace Youtube, generace Instagramu. Používají mobilní telefony, počítače a tablety ke komunikaci, ke zkoumání a ke hře. A to je jeden z důvodů, proč digitální příběhy tak dobře sedí dnešním studentům. Zahrnují dovednosti, nástroje a postupy, které rezonují s našimi současnými studenty. Usilují o možnosti využití technologií ve škole i mimo ni.
Efektivní výukový nástroj pro učitele
Učitelé mohou vytvářet své vlastní příběhy a ukazovat je svým studentům jako způsob, jak prezentovat nový materiál a zapojit studenty z generace Tik Tok. Digitální příběhy nabízejí způsoby, jak studenty zaujmout prezentací obrázků, zvuku nebo videa.
Digitální příběhy mohou oslovit různé styly učení a mohou být také použity ke zjednodušení aktuálních lekcí v rámci větších celků, jako způsob, jak usnadnit diskusi o prezentovaných tématech a jako způsob, jak učinit abstraktní obsah srozumitelnějším.
Efektivní výukový nástroj pro studenty
Digitální vyprávění příběhů může být také účinným nástrojem pro studenty, kteří se učí vytvářet vlastní příběhy. Po zhlédnutí příkladů digitálních příběhů vytvořených jejich učiteli nebo jinými tvůrci příběhů mohou studenti dostat úkoly, ve kterých jsou nejprve požádáni, aby prozkoumali téma a poté si vybrali konkrétní úhel pohledu.
Tento typ aktivity může u studentů „digitální generace“ vzbudit zájem, pozornost a motivaci. Tento proces může využít kreativní talent studentů, kteří začnou bádat a vyprávět své vlastní příběhy, když se učí používat knihovnu a internet k výzkumu bohatého a hlubokého obsahu a zároveň analyzují a syntetizují širokou škálu obsahu.
Těším se na to, jak se mi bude dařit přenést nové poznatky do výuky.