Na začátku března se uskutečnilo další mezinárodní setkání v rámci projektu Erasmus+ s názvem „Maths is Fine with Digital Style“- tentokrát ve Švédsku. Do tohoto projektu jsou zapojené tyto země: Švédsko, Kanárské ostrovy - La Palma, Řecko, Slovinsko a Litva.
A o čem tento projekt je?
Matematická kompetence je jednou z klíčových kompetencí 21. století, proto se šest škol z různých evropských zemí rozhodlo obnovit a iniciovat výukové metody inovace vzdělávání pomocí začlenění používání digitálních nástrojů v matematice, aby byly děti více motivované. Poslední roky ukázaly, že i když mluvíme o současné generaci jako o „digitální generaci“, neumí používat digitální nástroje pro učení a osobní organizaci.
A na jaká témata se zaměřujeme: Odčítání a sčítání, Násobení a dělení, Zlomky, Matematický průměr, 2D geometrie a 3D geometrie. Dále jsou realizovány i tyto aktivity: semináře pro učitele k představení digitálních nástrojů, vytváření sady materiálů v rámci každého digitálního nástroje, vytvoření sady materiálů CLIL (Content and Language Integrated Learning) k podpoře výuky a studia matematiky v rámci mezinárodního partnerství, online setkání žáků, při kterých počítají, hrají si a užívají si společné učení matematiky. Vytvoří se sady materiálů s názvem „escape rooms“ a přeloží se do jazyků všech partnerů.
DAY 1
První den byl plný krásných zážitků. Odstartovali jsme ho slavnostním přivítáním a seznámením se navzájem. Prohlédli jsme si školu, která má moc hezké prostory nejen pro výuku, ale i pro trávení volného času. Byli jsme součástí výuky a dali jsme si moc dobrý oběd ve školní jídelně. Odpoledne nás čekal společný bowling, kde jsme si užili spoustu zábavy.
DAY 2
Celé dopoledne jsme strávili v Námořním interaktivním muzeu. Mohli jsme se tak velmi zajímavou formou dozvědět spoustu informací nejen o historii, námořních výpravách, ale prohlédli jsme si i opravdovou ponorku zevnitř. Odpoledne jsme se vypravili na komentovanou prohlídku města, kdy jsme se dozvěděli další zajímavé informace.
DAY 3
Středeční dopoledne se neslo ve sportovním duchu. Zahráli jsme si spoustu míčových her a šlo nám to skvěle. Druhá polovina školního dne byla zaměřená na matematické soutěže. Učitele ze všech partnerských škol si připravili hry s využitím digitálních technologií.
Opět jsme si pochutnali na výborném školním obědě. Úžasné tu je to, že si děti mohou jídlo zkombinovat, jak chtějí. Mají i široký výběr salátů. Obědy zde děti mají zdarma (zde děti neplatí vůbec nic, vše financuje stát).
DAY 4
Čtvrtek se nesl v duchu programování a digitálních technologií. Učili jsme se programovat Micro:bity a už teď víme, že několik sad koupíme do naší školy. Dále jsme se seznámili s různými programy, které pro žáky výuku matematiky zase o kousek zatraktivní. Jsme moc rádi, že se i v tomto směru můžeme o kousek posunout. Jsme moc rádi, že si můžeme z každé navštívené země a školy přinést příklady dobré praxe - ne jinak to bude i ze Švédska.
DAY 5
Projektové setkání uteklo jako voda a nás čekal poslední den ve škole. Dopoledne jsme se věnovali jedné z projektových aktivit - tvorbě matematického komiksu ve Storyboardu. Milým překvapením pak bylo vystoupení školní kapely, které si pro nás naši hosté připravili.
Na závěr jsme si vyzkoušeli, co znamená švédské FIKA… je to posezení u drobného občerstvení s kamarády.
Odjíždíme nejen s pocitem dobře odvedené práce, ale se spoustou nových zkušeností a zážitků.
Děkujeme.
Ing. Lucie Dolejší
Máme nové přátele
Tento nezapomenutelný zážitek začal 5.3.2023 v šest hodin ráno mojí oblíbenou horkou čokoládou z letiště. Všichni jsme byli unavení kvůli vstávání ve tři ráno, ale pomyšlení na to, že nás čeká dobrodružná cesta do Karlskrony, nás dokonale povzbudilo. Když jsme dorazili na nádraží, mě a Sáru přivítala Tanushree s její rodinou a kyticemi v náručí. Úžasné bylo, že i její sedmiletý bratr Pahl uměl anglicky. Mladší, dvouletý bratr Tez toho ještě moc nenamluvil. Rodina Tanu pochází z dalekého Nepálu a tak jsme mohli poznat jak švédské tak i nepálské tradice. Do Švédska se její rodina přestěhovala před dvěma roky a žijí v malém rodinném domku. Její tatínek učí angličtinu a maminka je dětská psycholožka. První den jsme měli k večeři curry a zbytek pobytu už jen švédská jídla jako například výborné masové kuličky. Naučili nás péct tradiční čokoládový dort, který byl pro nás nezvykle hutný a sladký, ale všichni jsme si na něm pochutnali. Dokonce nás vzali i nakupovat oblečení do H&M. Ve čtvrtek, jsme šli ze školy pěšky a stavili se pro tradiční švédskou čokoládu. Také jsme na cestě potkali hejno kachen jdoucí vzorně přes přechod pro chodce!
Poslední den jim končila škola dřív a tak jsme jeli do centra, poznat město Karlskrona trochu blíž. Při cestě domů jsme se zastavili v Mc´Donalds na zmrzlinu dozvěděli se, že každý skoro každý švéd má k páteční večeři tacos a sleduje Amerika má talent. V sobotu ráno jsme se rozloučili a s Tanu a jejím tátou jsme vyrazili na nádraží. Tam jsme se naposledy rozloučili a dohodli se, že k nám přijedou v létě na návštěvu.
Daniela Pinekerová, 6.A
Naše hostující rodina
Letos v březnu jsem se společně s dalšími pěti spolužáky zúčastnil Erasmu ve Švédsku, městečko Karlskrona.
Já s Tobiášem jsme byli přiděleni ke tříčlenné rodině, táta se jmenoval Niclas, máma Cecilia a jejich syn Nils. Společně s nimi jsme bydleli v jejich dvoupatrovém domě s 11 místnostmi, garáží a zahradou na venkově nedaleko města. Měli jsme vlastní pokoj hned vedle jídelny. Do školy nás vozil táta autem.
Nils a jeho rodiče na nás byli velmi milí a vstřícní, snažili se pro nás udělat co nejvíc, aby se nám pobyt líbil. Většinou mluvili anglicky, abychom jim rozuměli, švédsky jsme je slyšeli mluvit minimálně. Po škole byly na programu různé aktivity, např. jízda na kole, procházka na pláž, opékání marshmallow, výlet do aquaparku, jízda na běžkách. Každý večer jsme byli v sauně, kterou měli přímo v domě, pak byla večeře, kt
V rodině byla příjemná atmosféra a moc jsem si to tam užil.
Jakub Rychtařík 6.A
Švédská škola
V březnu jsem měla možnost navštívit místní školu ve Švédsku.
Škola je opravdu veliká, ale není se čemu divit, v současnosti do ní chodí kolem 800 žáků. Jako první věc, která je odlišná od škol v ČR, je chození ven o přestávkách. Před školou bylo hřiště, kde si žáci o přestávkách hráli. Někdy to bylo fajn, ale někdy se mi nechtělo. Další zajímavou věcí bylo to, že žáci nenosí přezůvky v prostorách školy, což nebylo úplně příjemné, protože když byl sníh, tak jsem měla mokré ponožky. Jako další věc, která mě zaujala byly obědy, které mají žáci v rámci školy zdarma, výběr byl ze dvou jídel a žáci si je nabírali sami. Třída, ve které jsme byli byla docela malá, a bylo tam 15-20 žáků, v jiných třídách jsem se podívat nebyla, takže nevím, jestli byly větší nebo ne. Každý žák měl k dispozici svůj osobní notebook, což mi přišlo skvělé. Po vyučování měli žáci družinu, ve které si mohli dát něco k jídlu, stejně jako ráno před vyučováním, kdy bylo možné dát si snídani. Poslední věc, která mě zaujala bylo to, že si žáci nenosili do školy svačiny a nemohli si dát nic sladkého. Učitelé ve škole byli moc milí, setkala jsem se také s kamarádkami, které jsem měla možnost hostovat u nás v rodině. Celkový dojem ze školy bych hodnotila jako dobrý, protože je škola doopravdy veliká, a myslím si, že bych se tam ztratila.
Sára Přílepková, 6.A
Byli jsme ubytované ve švédské rodině
Mamka-Malin
Taťka-Andreas
Dcery-Vilma,Siri
Bydlí v dřevěném zeleném domečku. Mají dva psy a jednu kočku. Velmi jsem si oblíbila fenu Molly, chtěla ode mne stále hladit a mazlit se. Vždycky si ke mě lehla a spala.
V pondělí po škole jsme si dali dárky a pořádně jsme se navzájem představili. Večer jsme šli ustájit jejich koně. V úterý jsme šli nakupovat. Koupili jsme si tam hodně věcí. Na večeři jsme všichni šli do čínské restaurace. Josefka si dala něco speciálního a já sushi. MŇAM! A nakonec jsme si koupili něco sladkého!
Ve středu nás vzali ke koním. Byli to islandští koně, takže měli takový zvláštní klus. Večer jsme se na nich svezli, moc se mi to líbilo. Ve čtvrtek byly moje narozeniny! Měla jsem snídani do postele. Byly to waffle! Po škole jsme měli jít na plavání, ale místo toho jsme šli na koně! Bylo to skvělé. Nakonec jsme šli domů. Tam jsme si dali zmrzlinu!
V pátek jsme byli zase na koních, bylo to skvělé, protože jsme klusali do lesa bez sedel. Potom jsme šli do venkovní arény a nakonec jsem jim pomohla s přípravou ryby k večeři.
Rodina se nám velmi líbila. Byli moc hodní a sympatičtí. Hodně jsme si s nimi povídali. Párkrát nám něco zaplatili. Prostě to bylo skvělé.
Amelie Králová, 5.A