V naší škole klademe důraz na celkový rozvoj žáků. Jednou z klíčových oblastí tohoto rozvoje je wellbeing neboli pohoda a cesta k celkovému duševnímu, fyzickému a sociálnímu zdraví. První a zásadní aspekt spočívá v tom, že wellbeing vytváří pozitivní a podporující atmosféru ve škole. Kvalitní vztahy mezi učiteli a žáky, spolupráce mezi spolužáky a celkový důraz na respekt a porozumění jsou klíčovými pilíři takového prostředí. Žáci, kteří se cítí respektováni a podporováni, mají větší pravděpodobnost úspěchu ve škole. Významným prvkem wellbeingu je také duševní zdraví. Poskytování nástrojů pro sebepoznání, rozvoj emoční inteligence a řešení stresu pomáhá žákům lépe porozumět svým emocím a zvládat náročné situace. Další rozměr wellbeingu ve škole spočívá ve výuce, která je pro žáky smysluplná. Motivující výuka, která respektuje různorodost jednotlivců, podporuje jejich zájmy a zapojuje je do procesu učení, má klíčový vliv na jejich celkový životní spokojenost.
Zaměřujeme se také na:
- Osobní rozvoj - Osobní rozvoj ve škole je klíčový pro celkový úspěch a šťastný život žáků. Tato fáze vzdělávání nejenže poskytuje základní dovednosti, ale také formuje charakter, sociální dovednosti a sebeuvědomění. Vytváří pevný základ pro budoucí profesní a osobní úspěchy, pomáhá žákům objevit své schopnosti a zvládnout výzvy života. Školní prostředí by mělo podporovat rozvoj sebevědomí, empatie a respektu vůči druhým.
- Práci s emocemi - Práce s emocemi má významný dopad na celkový životní úspěch a pohodu dětí. Jedním z klíčových aspektů práce s emocemi je vytváření silného základu pro emoční inteligenci. Žáci, kteří jsou schopni rozpoznávat, porozumět a řídit své emoce, mají lepší předpoklady pro úspěch ve škole i v pozdějším životě. Práce s emocemi poskytuje žákům nástroje pro lepší porozumění sami sobě a svým spolužákům. Dalším klíčovým aspektem je vytváření zdravého klimatu ve třídě a škole obecně. Žáci, kteří jsou seznámeni s emocionální regulací, jsou schopni lépe spolupracovat, vyjádřit své názory a efektivně řešit konflikty. To vede k pozitivnímu sociálnímu prostředí, které napomáhá celkovému rozvoji osobnosti. Práce s emocemi na základní škole posiluje i vztahy mezi žáky a učiteli. Důležitým prvkem práce s emocemi je také prevence negativních dopadů stresu a úzkosti. Životní dovednosti, které žáci získávají při práci s emocemi, jim pomáhají zvládat náročné situace, což má pozitivní vliv nejen na akademické výsledky, ale i na celkovou pohodu. V konečném důsledku lze říci, že práce s emocemi na základní škole není pouze investicí do krátkodobého pohodlí žáků, ale do jejich dlouhodobého životního úspěchu. Žáci, kteří jsou emocionálně pohotoví, jsou lépe vybaveni pro výzvy a příležitosti, které je čekají v jejich budoucím životě.
- Mindfulness - V dnešní uspěchané a náročné společnosti nabývá mindfulness čím dál tím většího významu, a to nejen pro dospělé, ale i pro děti. Začlenění mindfulness do vzdělávacího procesu na základní škole má pozitivní vliv na celkový rozvoj žáků. Mindfulness, neboli plné vědomí, je technika zaměřená na soustředění na přítomný okamžik bez soudů či předsudků. Pro děti na základn může být tato praxe klíčová při řešení stresu, zlepšení koncentrace a rozvoji emoční inteligence. Zahrnutí mindfulness do vzdělávacího prostředí na základní škole může začínat jednoduchými cvičeními, jako jsou krátké meditace nebo dechová cvičení. Tyto aktivity mohou pomoci žákům získat lepší kontrolu nad svými myšlenkami a emocemi, což přispívá k pozitivnějšímu klimatu ve třídě. Výhody mindfulness pro žáky jsou mnohostranné. Zlepšuje schopnost koncentrace, což se projevuje v lepším úspěchu ve škole. Pomáhá také snižovat stres a úzkost, což je v dnešní době, kdy jsou děti vystaveny různým tlakům, zásadní. Další významný aspekt mindfulness ve školách spočívá ve vývoji sociálních dovedností. Žáci, kteří jsou schopni praktikovat mindfulness, jsou často empatičtější a lépe zvládají mezilidské vztahy. Tato dovednost je klíčová nejen pro školní prostředí, ale i pro pozdější profesní a osobní úspěch. Vzdělávání v oblasti mindfulness může být také přínosem pro celou školní komunitu. Učitelé a další pracovníci ve škole mohou využívat mindfulness k řízení vlastního stresu a zlepšení komunikace s žáky. Celkově tak může být mindfulness prostředkem k vytvoření harmonického a podporujícího prostředí ve škole. Základní školy, které investují do programů mindfulness, tak nejen poskytují žákům nástroje pro zvládání výzev života, ale také přispívají k vytváření prostředí, kde se každý jedinec může plně rozvíjet a prosperovat.
Našim žákům nabízíme koučování, kurz mindfulness, učíme je pracovat s emocemi a dále i v této oblasti pracujeme s rodiči, kterým nabízíme další vzdělávání a také společná setkání.
Rodičům a žákům nabízíme rozsáhlý systém poradenství. Poradenství se zaměřuje na veškeré školní problémy, jakou jsou poruchy chování žáků, pomoc rodičům s výchovou dětí, porucha učení dětí, výběr budoucího povolání nebo rozvoj nadaných žáků.
Kdo poradenství zajišťuje? Tyto služby zajišťuje ŠKOLNÍ PORADENSKÉ PRACOVIŠTĚ. Na koho se tedy můžete obrátit? K dispozici je vám výchovný poradce, metodik prevence, speciální pedagogo, kariérový poradce, školní kouč, školní klinický logoped. Všichni se snaží dítěti a rodičům pomoct s každým problémem. Pokud jde o poruchy, s kterými bychom vám nemohli pomoci, spolupracujeme s externími odborníky jednotlivých oblastí. Neváhejte se na nás obrátit.