Effective Use of Technology in Teaching
Dne 19.8. 2018 jsem se z České Lípy vypravila na výjezd v rámci programu ERASMUS+ do Anglie, na sever, do malého městečka Scarborough. Cesta byla dlouhá, přestupovat jsem musela v Amsterdamu, což bylo celkem zajímavé, jelikož je letiště skutečně veliké a není jednoduché se tam zorientovat, a pak v Leedsu, kde jsem ještě měnila autobusy. Cestovala jsem prakticky celý den, ale stálo to za to! Vybrala jsme si kurz „Effective Use of Technology in Teaching“ ve škole Anglolang a musím uznat, že jsem nabyla spoustu nových zkušeností, rad, tipů, nápadů, kontaktů od prvního dne pobytu.
Dopoledne ve škole byla doslova nabitá anglickým jazykem a intenzivní komunikací mezi přítomnými učiteli – ČR, Polsko, Itálie, Španělsko, Bulharsko, Venezuela, Rakousko, Německo. Diskutovali o minulé i stávající situaci v politické a edukativní sféře. Moje slovní zásoba se během čtrnáctidenního pobytu rozšířila o spoustu slov, nově přejatých do anglického jazyka, frázových sloves, idiomů a slangových výrazů. Skutečně jsem i užívala debaty s učiteli z různých koutů Evropy a jejich kulturní i jazykové odlišnosti.
Na odpoledních hodinách technologie a metodologie jsme se učili používat některé nové aplikace jako například Kahoot, Plickers, Podcasty a další. Také jsme se učili pracovat s dotykovou tabulí. Některé věci byly snadné, jiné složitější. Jelikož byla odpolední skupina složená z učitelů z různých zemí Evropy a rozdílnou úrovní schopnosti práce s technologiemi, strávili jsme nějaký čas i diskuzí o technologiích a jaký přínos mají v určitých zemích, případně jak daleko jsou využity ve výuce. Zaregistrovala jsem se na některé portály a vyzkoušela programy, nabízené zdarma v praxi. Také jsme se v našich odpoledních hodinách snažili eliminovat těžkosti užívání technologií ve výuce, které jsou bohužel nedílnou součástí celého procesu digitalizace (tj. výpadky internetu, přetížení sítě a jiné…) a diskutovali, jak reagovat a zachovat si stále profesionální „tvář“ před studenty.
Pár hodin metodologie bylo vedeno odborníkem na Williama Shakespeara, což bylo neuvěřitelně zajímavé a obohacující. Podělil se s námi o způsob interpretace některých Shakespearových děl, detailně jsme se zabývali ukázkami z Kupce Benátského, Julia Caesara a Shakespearových sonetů, což nás uvedlo do celkového povědomí historického vývoje anglického jazyka.
Škola Angloland nám v odpoledních a večerních hodinách také nabídla volný program – kino, koncerty, muzikál a výlety s průvodcem, což jsem uvítala a musím říci, že mě velice obohatily, co se kulturního rozhledu týče. Dozvěděla jsem se spoustu historických faktů a souvislostí nejen ve spojení s městečkem Scarborough, ale také s královskou rodinou a místními tradicemi.
Nemalým zážitkem pro nás všechny bylo také setkání s britským ministrem školství – Damianem Hindsem, který s námi, jako učiteli z různých koutů Evropy přijel řešit téma tzv. „Brexitu“, což bylo skutečně velmi zajímavé. Podle mých poznatků je velká většina občanů Velké Británie zásadně proti „Brexitu“. Dokonce i sám Damian Hinds vyjádřil obavy týkající se odstoupení Velké Británie z EU a naději na další spolupráci v rámci programů financovaných EU, jako je například program ERASMUS+, i nadále po roce 2020.
Po celou dobu pobytu jsem bydlela v anglické rodině, se kterou jsem sdílela dům i zvyky spojené s kulturou bydlení a stolování ve Velké Británii, což bylo naprosto jiné a úžasné.
Čtrnáctidenní pobyt v Anglii mě opravdu nadchl a neskutečně namotivoval! Profesionálně, kulturně, humánně… Myslím si, že takovou zkušenost by potřeboval každý učitel nejen cizího jazyka a těším se na další zážitky, vědomosti a poznatky z následujících výjezdů v rámci programu ERASMUS+.
Mgr. Michaela Kykalová