Ing. Milada Kyselovská
V letošním školním roce se rozjel na 2. stupni naší školy dvouletý mezinárodní projekt iPads Learning for the Future. Na tento projekt jsme získali grant z EU. Do projektu jsou opět zapojeny další školy z různých evropských zemí. Tentokrát se jedná o Portugalsko, Španělsko, Estonsko a Chorvatsko.
Hlavním tématem je praktické využití nových technologií ve výuce a jak název projektu napovídá, jedná se hlavně o využití iPadů.
Kromě využití iPadů přímo ve výuce pracují žáci na projektu již od začátku roku také v rámci kroužku Erasmus+.
Díky tomu, že se jedná o projekt mezinárodní, mají žáci možnost nejen objevovat nový svět technologií, ale také zlepšovat své jazykové znalosti, poznávat nové země, získávat nové přátele a zážitky, rozšiřovat své obzory.
Nedílnou součástí projektu jsou plánované výjezdy žáků se svými učiteli do zúčastněných evropských zemí. Koncem ledna se uskutečnilo první setkání a já měla tu možnost, odjet spolu se žáky, s paní učitelkou Plíhalovou a s paní ředitelkou Dolejší do vzdáleného Estonska, do města Tartu, druhého největšího města této pobaltské země, které je považováno za centrum vzdělanosti a kultury.
V Tallinu jsme strávili při příjemných -14°C krásnou neděli. Prohlédli jsme si historickou část hlavního města Estonska a vydali jsme se také k moři, přesněji k Finskému zálivu, do starého přístavu, kde je i muzeum starých lodí. Navečer jsme usedli do vyhřátého autobusu a po více než dvou hodinách cesty jsme dojeli do cíle, do Tartu. Zde již nás čekali naši milí hostitelé, kteří nás odvezli auty do míst ubytování. Žáci bydleli přímo v areálu školy, na internátu, takže si ráno mohli přispat.
Škola, kterou jsme navštívili, je sice mnohem větší než naše, ale ve třídách má nižší počet žáků. Školu navštěvují také žáci se sluchovými a zrakovými vadami a i z tohoto hlediska bylo pro nás zajímavé zúčastnit se výuky. V dopoledních hodinách žáci pracovali v mezinárodních skupinách na tvorbě videí a my učitelé jsme na našich setkáních diskutovali o náplni projektu, o využití iPadů při plnění naplánovaných úkolů, o vhodné volbě aplikací, o způsobu předávání rozpracovaných témat a vhodných komunikačních cest pro žáky mezi jednotlivými zeměmi. Kromě toho jsme viděli využití moderních technologií přímo ve vyučovacích hodinách, a to v různých předmětech a v různých třídách.
Na odpoledne jsme měli vždy připravený zajímavý program, kterého jsme se účastnili všichni učitelé i žáci. V rámci prohlídky města jsme tak získali informace o jeho historii, obdivovali jsme krásné kostely, Radniční náměstí a také nejstarší a nejslavnější estonskou univerzitu. Městem protéká řeka Emajõgi, která však vzhledem k ročnímu období, byla z velké části zamrzlá. Některá odpoledne byla ryze sportovní. Estonci milují zimní sporty. Dokonce i ve školním areálu je normální vidět během dopoledne stále někoho na běžkách. Naši žáci si mohli spolu s kamarády z ostatních zemí tento sport také vyzkoušet. Kromě toho také vystoupali na vyhlídku ze skokanského můstku v Tehvandi ve vysočině Otepää, což česky znamená Medvědí hlava. Obec, která má stejný název, je označována jako hlavní centrum zimních sportů v Estonsku. Zde si žáci vyzkoušeli například tak zvaný snowtubing.
V pátek dopoledne jsme mohli ohodnotit celotýdenní práci všech zúčastněných žáků. Jednotlivé mezinárodní týmy představily sebe a prezentovaly svou společnou práci. Videa, která žáci na dané téma „Where I see myself in 10 years“ vytvořili pomocí iPadů, měla zajímavé nápady a velmi dobrou úroveň.
Týden utekl jako voda v řece Emajõgi a nastal čas loučení. Poslední zamávání a těšíme se na další setkání. A vezeme si domů nejen zážitky, ale také nové nápady na využití iPadů a plány na další spolupráci.