V rámci projektu Erasmus+, Job-shadowing, jsme v měsíci březnu letošního roku navštívili s Mgr. Veronikou Ruskovou zajímavou zemi Litvu.
Litva je nejjižnějším a zároveň největším pobaltským státem, jehož hlavním městem je Vilnius. Prakticky byla Litva od roku 1940 až do roku 1990 s krátkým tříletým obdobím německé anexe součástí Sovětského svazu. Nezávislost na něm vyhlásili Litevci jako první pobaltský národ 11. března 1990.
Cílem naší návštěvy bylo město Šiauliai a zdejší základní škola, spravovaná státem. Měli jsme štěstí, mohli jsme v rámci výročí nezávislosti zažít oslavy přímo ve škole.
Po celou dobu našeho pobytu se nám věnoval skvělý zástupce ředitele pan Saulius. Představil nám vzdělávací program školy a metody, které používají při vzdělávání na prvním stupni.
Většina tříd nenásleduje striktní předpis vyučovacích hodin během dne, ale vytváří si tzv. „Integrované hodiny“ podle tématu, potřeb a možností žáků a plánu učitele. Ve škole není žádné zvonění. Vše závisí na rozhodnutí učitele.
Kvalita vzdělávání se řídí zásadami ISSA (International Step by Step Association), které upřednostňují sedm standard: interakce, rodina a komunita, inkluze, rozmanitost a hodnoty demokracie, posudek a plánování, vzdělávací postupy, učební/podněcující prostředí, profesní rozvoj.
Pan Saulius je i spoluautorem učebnic pro celý první stupeň. Učebnice jsou koncipované tak, že obsahují vždy učivo na měsíc ze všech klíčových předmětů. Je tedy velmi důležitá spolupráce a koordinace všech učitelů v daném ročníku.
Děti mohou do školy nosit tak jednu učebnici, kde mají učivo na všechny předměty. Velmi kvalitně se tak může rozvíjet projektová výuka.
Velký důraz je kladen na sebehodnocení žáků. Žáci si již od druhé třídy vedou své vlastní školní deníčky, kam si zapisují své cíle a učí se hodnotit svou práci. Hledají příčiny neúspěchu a společně s učitelem popřípadě i rodičem stanoví cestu ke zlepšení.
Rodiče se hodně zapojují do chodu školy v rámci projektů, společných akcí nebo výletů.
Atmosféra v učitelském sboru byla velmi příjemná. Dětem jsme prezentovali Českou republiku, virtuálně jsme navštívili Prahu a naučili je polku a valčík.
Litevské školství je velmi kvalitní, učitelské povolání má v této zemi velkou prestiž. Jednou z priorit školských reforem se stalo zavedení větší autonomie ve školách prostřednictvím snížení běžné denní administrativy, zjednodušení systému hygienických norem ve školách, posun z kontrol a inspekcí k monitoringu a podpoře. To vše napomohlo větší rozmanitosti ve vyučování a vzniku různých kreativních iniciativ.