Barcelona! Na začátku srpna jsem strávila 14 dní v Barceloně, a to v rámci programu Erasmus Plus. Cílem mého pobytu byl kurz Pozitivní myšlení a duševní pohoda ve školách, určený pro pedagogy ze všech států EU.
Jela jsem do Barcelony bez očekávání, avšak s menšími obavami, zda si s angličtinou člověk vůbec vystačí ve španělsky mluvící zemi, a navíc v její katalánské podobě. Jaké pak bylo moje překvapení, když jsem zjistila, že Barcelona je kosmopolitní metropole s tisíci turisty, kde se anglicky domluvíte všude.
Kurz se konal v mohutné historické budově v modernistickém stylu v samém centru města, u Plaça de Catalunya. V prvním týdnu bylo účastníků 20, a sice převážně z Polska, Maďarska a Belgie; v druhém týdnu pak pouze 10. Menší skupina nám umožnila, abychom šli do větší hloubky probíraných témat a mohli pracovat podle našich potřeb. Lektorky byly dvě velmi milé a půvabné Italky.
Kurz zahrnoval nejen teoretické poznatky v oblasti Pozitivní psychologie, neurovědy a emoční inteligence, ale také praktické ukázky, cvičení a hry na rozvoj sociálních a komunikačních dovedností, emoční inteligence a empatie. Vyzkoušeli jsme si v praxi techniky mindfulness („všímavosti“), relaxační a dýchající techniky, které pomáhají snížit každodenní stres a dále jógu na udržení fyzické kondice a pozitivního myšlení. Velkým přínosem kurzu byl také bohatý a pestrý kulturní program, který nám byl nabídnut mimo přednášky a zahrnoval návštěvu historické botanické zahrady, muzea umění, projížďku dvoupatrovým vyhlídkovým autobusem po barcelonských památkách, projížďku lodí a rovněž procházku po historické čtvrti Gracia.
Množství inspirací nám také přineslo sdílení samotných účastníků a prezentaci jejich prací a škol. Problémy ve školství bývají všude, avšak řešení jsou pokaždé jiná a originální. Hyperaktivita, nesoustředění a zvýšené potřeby pohybu jsou v některých základních školách v Maďarsku řešena tím, že děti mají denně jednu hodinu tělocviku. V jiných školách děti nenacvičují besídku pro své rodiče, ale učitelé nacvičují besídku a představení pro ně a jejich rodiče. Rodiče zároveň organizují plesy a oslavy pro učitele. V další zemi pak všechny děti dané školy nacvičují na konec školního roku tanec, který společně všem předvedou. Jinde zase deváťáci na rozloučenou skládají písně pro své učitele. V Budapešti zvýšená poptávka po anglickém jazyku vedla k zakládání bilingvních škol. Jejich výuka cizího jazyka se velmi podobá té naší, začínají s výukou Aj již ve školce a pokračují na stejném principu jako u nás, akorát na střední se začíná s bilingvní výukou, která probíhá jak s rodilými mluvčími, tak i online.
Na konci kurzu jsme si měli možnost připravit svůj „design“ projekt. Já jsem si vybrala téma Daily well-being in my classes, tady jak dosáhnout ve svých hodinách duševní pohody s pomocí pětiminutových praktik mindfulness. Už jsem první kroky k praktické realizaci učinila a tyto techniky mají u mladších žáků pozitivní odezvu.
Doposud jsme byli zvyklí usilovat o poznatky, fakta, data a honit se za studijními výsledky, abychom uspěli ve svém budoucím povolání. Svět se však nenávratně změnil a teď potřebujeme především dovednosti, abychom byli šťastnými. Potřebujeme:
Positive emotions: pozitivní emoce, abychom se cítili dobře každý den
Engagement: zaujatost, abychom byli motivováni dělat to, co děláme každý den
Relationships: kladné vztahy, abychom se obklopovali lidmi, které máme rádi a je nám s nimi dobře, a to nejlépe každý den
Meaning: smysluplnost, abychom si mohli ujasnit, proč vykonáváme určitou věc a neztráceli směr ve svém životě
Accomplishment: dosažitelnost, abychom své sny mohli přetvořit ve skutečnost a neztráceli naději
Toto je koncept trvalého štěstí tzv. „PERMA model of well-being“ dle amerického psychologa Martina Selingmana. Úspěch v podobě trvalého štěstí si přejí všichni rodiče pro své děti. Toto by měl být i směr budoucího školního systému.
Momentálně ve světě existují tři země, kde pozitivní způsob uvažování a duševní pohodu vyučují již od základní školy: v USA, v Anglii a v Austrálii.
Díky naší ředitelce pí Dolejší a kurzům Mindfulness, které nabízí ve škole, a také díky poznatkům z programu Erasmus, které my ostatní učitelé můžeme aplikovat ve svých třídách a předávat dále svým kolegům, se ZŠ a MŠ Klíč může stát jednou z prvních základních škol v ČR, kde se aplikuje pozitivní myšlení a duševní pohoda. Zda však plně využijeme této příležitosti ukáže pouze budoucnost.
V neposlední řadě mi program pro další vzdělání učitelů pomohl setkat se španělskými kolegy, které jsem předtím potkala na Erasmu u nás ve škole. Umožnil mi rovněž navázat nová přátelství a možná i budoucí spolupráci se zahraničními kolegy, kteří mají stejný cíl jako my, a to přinést více pohody a pozitivní přistup žákům ke vzdělávání.
Barcelonu jsem si nakonec zamilovala. Vřele ji doporučuji jako skvělé místo pro vzdělání, cestování, poznání i praxi cizího jazyka.