Díky projekt Erasmus plus jsme měla možnost začátkem srpna navštívit vzdělávací kurz pro pedagogy ve Splitu. Kurz byl zaměřený na Mindfulness. Celý název byl "MINDFULNESS – Breathing Technique that is changing the 21st Century Classroom".
Mindfulness dokáže v několika směrech zlepšit život k lepšímu. Zlepšuje ovládání emocí, zvyšuje sebevědomí, pocit klidu, uvolnění a sebepřijetí, snižuje strachy a úzkosti. Výuka mindfulness se u dětí příliš neliší od dospělých. Aktivity jsou pro žáky vybírány s ohledem na věkovou skupinu. Cvičení jsou vedena zábavnou a citlivou formou, takže je použitelný už od školkového věku.
Posilováním mindfulness se děti učí životní dovednosti, které jim pomohou přivézt pozornost ke svým vnitřním i vnějším prožitkům a vnést reflexi do svého jednání.
Dle nejnovějších výzkumů má Mindfulness tyto přínosy:
- zlepšení sebeovládání
- zvýšení sebevědomí
- snížení negativních emocí
- snížení úzkosti a deprese
- zvýšení pocitu klidu, uvolnění a sebepřijetí
- zvýšení kvality spánku
- lepší zvládání hněvu
- pokles hyperaktivity a impulzivity
Kurz ve Splitu začínal v neděli večer společným představením všech účastníků kurzu a škol, že kterých přicházejí. Sešli se tam pedagogové opravdu z celé Evropy a díky tomu jsme mohli sdílet zkušenosti nejen z oblasti mindfulness, ale i z oblastí, které nás spojují - zkušenosti s prací s dětmi ve všech podobách. Získali jsme také spoustu poznatků o Chorvatsku a o Splitu samotném.
Další dny už probíhala výuka a praktická cvičení. Témata, která jsme otevírali, byli například: přítomný okamžik, práce s dechem, hluboká relaxace. Vše jsme zároveň aplikovali do učitelské praxe a možnosti pro práci s dětmi ve třídě.
Doprovodným programem bylo například přednáška o zdravém životním stylu, základní informace o chorvatském vzdělávacím systému, vzdělávací strategie, místní kultura a historie.
Tento kurz považuji za velmi přínosný a v současné době velmi důležitý. Určitě s kolegy budeme v aplikování Mindfulness ve škole pokračovat a zapojíme i ostatní kolegy.