Tvorba obsahu s využitím umělé inteligence pro pedagogy, Atény 2024
V první polovině července letošního roku jsem měla možnost zúčastnit se kurzu v rámci programu Erasmus+ na téma umělá inteligence (AI). Kurz s názvem „Tvorba obsahu s využitím umělé inteligence pro pedagogy“ probíhal v Aténách od 8. do 13. července a účastnilo se ho 18 učitelů ze sedmi evropských zemí.
Kurz byl velmi intenzivní a zcela odlišný od předchozích kurzů, které jsem dříve absolvovala. V nich byla klíčová komunikace a skupinová spolupráce, nyní byl však hlavní důraz kladen na individuální práci s různými AI aplikacemi na noteboocích.
Pondělí: Prezentace a metodologie multimediálního učení
V pondělí jsme se věnovali prezentacím jednotlivých účastníků a jejich škol. Naše řecká školitelka Vasiliki Plati nás seznámila s metodologií multimediálního učení. Zjistili jsme, že ne každý obsah vytvořený pomocí AI splňuje základní pravidla multimediálního učení, které vytyčil významný americký psycholog Richard E. Mayer. Tato pravidla se zaměřují na obraz, text, hlas, odkazy a prostorovou orientaci obsahu tak, aby usnadňovala proces učení a vyhovovala potřebám žáků s různými vzdělávacími potřebami.
Úterý: Vytváření a editace obrázků a infografik
V úterý jsme se učili vytvářet a editovat obrázky a infografiky pomocí aplikací jako Ideogram, Piktochart, Adobe Firefly, Canva, Leonardo a Genially. Bylo toho hodně a cítili jsme se přehlceni. Uvědomili jsme si, že potřebujeme spoustu praxe, abychom se v těchto aplikacích dobře vyznali a mohli své zkušenosti předat žákům.
Středa: Kulturní centrum Stavros Niarchos Foundation a aplikace Gamma a Canva
Ve středu jsme částečně strávili mimo učebnu a navštívili moderní areál kulturního centra Stavros Niarchos Foundation. Zde jsme se seznámili s multimediální aplikací Action Bound, která umožňuje připravit interaktivní bojovku na míru. Nahrávali jsme videa, rozhovory, tance a umělecké projevy, což nám umožnilo se lépe poznat. Později jsme se vrátili do učebny, což bylo vítané vzhledem k vysokým venkovním teplotám (38° až 42 °C ve stínu). Ten den jsme se zaměřili na aplikace Gamma a Canva a jejich možnosti pro tvorbu prezentací pomocí AI.
Čtvrtek: Vytváření audio a video obsahu pomocí AI
Ve čtvrtek jsme měli příležitost vytvořit audio a video obsah za pomoci AI. Pracovali jsme s aplikacemi Synthesia, Fliki, Suno a EdPuzzle.
Pátek: Gamifikace a tvorba kvízů
V pátek jsme využili AI k gamifikaci a tvorbě kvízů a pracovních listů. Používali jsme aplikace Quizizz, Quizalize a Diffit.
Závěr a reflexe
Na závěr kurzu jsme obdrželi certifikáty a rozloučili se. Z kurzu jsme si odnesli nejen souhrn aplikací, ale i cenné zkušenosti a uvědomění, že AI může být velmi užitečná a usnadnit práci, pokud je správně využita. Multimediální obsah vytvořený pomocí AI nenahrazuje práci učitele, ale umožňuje zpestření a interaktivní podání informací, což aktivuje různé smyslové vnímání žáků a podporuje jejich aktivnější zapojení do výuky. Tyto nástroje přispívají k vytvoření inkluzivního prostředí a realizaci metodologií projektového učení včetně tzv. „flipped classroom“ (výuka naruby), která v ČR není zatím běžná, ale má potenciál.
Od září se těším, že své poznatky z kurzu využiji ve svých hodinách angličtiny na 2. stupni a věřím, že mé hodiny budou interaktivnější a zábavnější. Těším se, že i moji žáci budou využívat AI k vypracování různých projektů, což je bude bavit a budou se na mé hodiny těšit.