Prvňáčci mají za sebou teprve půl roku ve školních lavicích, ale pokrok v angličtině udělali opravdu veliký. Je to mimo jiné díky metodě CLIL, kterou vyučujeme už od 1. třídy.
Naše škola je zapojena do projektu Erasmus+ “Math is fine with digital style”, kde je jednou z aktivit tvorba výukových materiálu do hodin matematiky, ověřovali jsme zároveň i jeden z nich.
Co je CLIL? Vyučovací hodina, nebo jen její část je vedena prostřednictvím cizího jazyka, který je tak využíván jako přirozený prostředek komunikace. Žáci se neučí cizí jazyk, aby ho někdy v budoucnu použili v praxi, ale používají ho ihned. Současně se podstatně zvyšuje zájem žáků o daný vyučovaný předmět.
Žáci se nebojí cizí jazyk používat a mnohem dříve nastává jev „myšlení v cizím jazyce“.
Mezi veliké výhody CLIL patří použití cizího jazyka v přirozeném prostředí, a ne v uměle vytvořených situacích tak, jak se využívají v hodinách jazyka. CLIL je netradiční, ale dynamická a motivující forma výuky a žáky velice motivuje.
Více o projektu Erasmus+ “Math is fine with digital style”
Matematická kompetence je jednou z klíčových kompetencí 21. století, proto se šest škol z různých evropských zemí ( Švédsko, Řecko, Slovinsko, Kanárské ostrovy-La Palma, Litva a ČR) rozhodlo obnovit a iniciovat inovativní výukové metody ve vzdělávání pomocí začlenění digitálních nástrojů v matematice, aby byli žáci více motivováni. Poslední roky ukázaly, že i když mluvíme o současné generaci jako o „digitální generaci“, neumí používat digitální nástroje pro učení a osobní organizaci.
Celý projekt je rozdělen do šesti období, kdy každá fáze je věnována jednomu matematickému tématu. Témata jsou: Odečítání a sčítání, Násobení a dělení, Zlomky, Matematický průměr, 2D geometrie a 3D geometrie. V každém období budou probíhat následující aktivity: Semináře pro učitele k představení digitálních nástrojů. Vytváření sady materiálů v rámci každého digitálního nástroje. Vytvoření sady materiálů CLIL (Content and Language Integrated Learning) k podpoře výuky a studia matematiky v rámci mezinárodního partnerství. Online setkání žáků, při kterých budou počítat, hrát si a užívat si společné učení matematiky. Vytvoření sady materiálů s názvem „escape rooms“ a překlad do jazyků všech partnerů.